Zabytkowe tramwaje
Przygoda z łowieniem Syrenek Warszawskich zaczęła się od Nocy Muzeów 15 maja 2010 roku i od ekspozycji zabytkowych tramwajów na placu Narutowicza.
Wydawałoby się, że pojazdom komunikacji zbiorowej powinien wystarczyć oficjalny herb miasta, ale tramwaje to nie taksówki. Symbolem Tramwajów Warszawskich, który szczęśliwie przetrwał reformę logo Warszawskiego Transportu Publicznego, jest Syrena w tarczy herbowej zwieńczonej corona muralis. Pod tarczą widnieje uskrzydlone koło (symbol transportu szynowego) i wiązka błyskawic (przedstawiająca napędzającą tramwaje elektryczność).
I wszystko jasne i wszystko na miejscu, ale przy bliższym spojrzeniu odkrywamy, że ta Syrenka jest trochę inna od aktualnie miłościwie panującej herbowej. Włos rozwiany, ogon co prawda rybi i pojedynczy, ale zawadiacko zawinięty. Skąd się wzięła?
Najbliżej jej chyba do urzędowego wizerunku, jaki pojawił się na miejskich drukach na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku. Ale czy stąd pochodzi - nie wiem.
Syrena ze skrzydlatym kołem i wiązką błyskawic patronowała Tramwajom Warszawskim już wcześniej.
omnibus konny zaparkowany na tyłach ASP |
Gdzieś po drodze, ale muszę jeszcze doczytać kiedy, tramwajowa Syrenka straciła swoje atrybuty i przez jakiś czas prezentowała się nieco skromniej.
Aktualne logo Tramwajów Warszawskich nawiązuje do historycznych wzorców a Wikipedia podaje, że jego autorem jest Leszek Rudnicki.
Na poniższym zdjęciu tramwajowa Syrenka ustrzelona "w środowisku naturalnym" - na burcie tramwaju Konstal 105Na przy przystanku Ciepłownia Wola.
Zdjęcia zabytkowych tramwajów wykonane 15 maja 2010 hybrydką minolta.
Konstal na Woli ustrzelony 1 września 2020, z telefonu.
Komentarze
Prześlij komentarz