Syrenka Inżynierska

 


A dokładnie Inżynierska 6. To znaczy taki jest adres Syrenki, a sama Syrenka jest tramwajowa. Chociaż też nie do końca...

Kartusz z dwuogoniastą Syrenką, zdobi budynek gdzie dawnej była zajezdnia warszawskich tramwajów na Pradze, dziś potocznie zwany Domem pod Syreną.



Jak można zauważyć, w kompozycji brak charakterystycznego dla tramwajowych Syrenek uskrzydlonego koła z wiązkami błyskawic. Wieńczy ją za to corona muralis - mamy zatem do czynienia z herbem miasta, w ciekawej wersji z dwoma ogonami.

O tym, że tu rzeczywiście była tramwajowa zajezdnia, czy też, jak kiedyś mówiono - remiza, świadczy inny detal na budynku, czyli pamiątkowa tablica.

foto ze strony napradze.waw.pl

Można na niej wyczytać, że to stąd właśnie wyruszył pierwszy warszawski tramwaj konny w 1866 roku. Problem w tym, że inne źródła donoszą, że remiza powstała w roku 1882...

Tak czy inaczej, kiedy skończyła się era tramwajów konnych zrezygnowano ze zmodernizowania remizy i doprowadzenia do niej trakcji elektrycznej. Zamiast tego budynek przebudowano w latach dwudziestych (źródła różnią się co do dokładnej daty) i umieszczono w nim zajezdnię... autobusową i Zarząd Autobusów Miejskich. Zajezdnia działała tu do lat sześćdziesiątych.

Syrenka pochodzi właśnie z okresu przebudowy i to tłumaczy brak tramwajarskich insygniów.

Przy zbieraniu informacji o tej Syrence korzystałam z dwóch źródeł podających dość sprzeczne dane. Chyba trzeba będzie uruchomić znajome źródło z KMKM, czyli Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, żeby zweryfikowało...


Syrenka ustrzelona 12 stycznia 2018 lustrzanką Canon EOS 40D.
Zbliżenie pstrykniete 28 sierpnia 2019 z telefonu.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Syrenka ze źródełka na Dolnej

W biurowcu na Koszykowej

Tramwajowa w zajezdni na Woli

Warszawski Mandalorian przy Politechnice

Niebieski neon w Koszykach